آشنایی با شغل شیشه بری و شرایط و خطرات آن

شغل شیشه بری و پنجره سازی از ملزومات ساخت و سازهای ساختمانی که دارای بازار کار بسیار خوبی می باشد و از آن جایی که شیشه در برابر ضربه آسیب پذیر می باشد، پس یک کالای مصرفی محسوب می شود که در صورت شکستن نیاز به تعویض دارد.

معرفی شیشه بری

شغل شیشه بری برای تولید شیشه و پنجرۀ دوجداره و ساخت آئینه و پنجره های منازل مسکونی و حتی ساختمان های اداری و دیگر محصولات خدماتی کاربرد زیادی دارد و در صورت ارائه به افراد مشتری ، هزینه ای را به عنوان سود دریافت می کنند.

برای راه اندازی شغل شیشه بری یک سری موارد مورد نیاز را باید تهیه نمود:

  • سرمایه رهن و اجاره یک مغازه

این شغل بر عکس شغل های دیگر نیاز به سرمایه برای تزئینات ندارد. فقط باید یک مکان 70 الی 80 متری را رهن و و یا اجاره کنید.

  • هزینه خرید شیشه و پنجره

داشتن یک هزینه و سرمایه اولیه حدود دویست میلیون برای شروع کار بسیار با اهمیت می باشد. البته که به دلیل نوسانات موجود در بازار، قیمت ها ثابت نیست . سعی کنید یک کاتالوگ از نمونه کارهای خود را داشته باشید تا به مشتری ها نشان دهید.

  • داشتن دستیارانی با مهارت کافی و همکاران خوب

زمانی که فرد شیشیه بر در یک اداره و یا ساختمان مشغول به کار است، قطعاً مغازه بسته است و امکان دارد مشتریانی را از دست بدهند .پس همراهی کردن دستیاران در کنار خود بسیار مهم است که با شیشه و پنجره آشنایی داشته باشند و حضور یک شخص هم به طور دایم در مغازه بسیار لازم است. دستیار شخص شیشه بر لازم است مهارت کافی و سرعت عمل بسیار بالایی را داشته باشد.

  • هزینه خرید یک سری از تجهیزات
پیشنهادی:  بتن ریزی در هوای سرد

برای راه اندازی شیشه بری و پنجره سازی لازم است یک سری وسایل را تهیه نمایند.

لیست تجهیزات و وسایل مورد نیاز به شرح زیر است:

  1. الماس شیشه بری
  2. دریل شارژی
  3. الواری که مخصوص برای دریل شارژی باشد.
  4. سنگ فرز
  5. موتور جوش
  6. نیش قواره بر
  7. گردبر 60 سانتی متری
  8. گردبر 120 سانتی متری
  9. گرد بر 200 سانتی متری
  10. قاپک تکی و دوتایی و سه تایی
  11. قاپک تکی پمپی و جرثقیلی
  12. قطع کن شیشه ها
  13. کنگره زن شیشه ها
  14. بغل گیر شیشه ها
  15. سنگ و انبر شیشه
  16. انبر 20 سانتی متری شیشه
  17. قطع کن 10 میل شیشه

lcjnortujhtvgungu3hgvirjhvcg5io3vun509ut94tj4otuj 300x228 آشنایی با شغل شیشه بری و شرایط و خطرات آن

تأثیر داشتن مهارت در این شغل

این شغل بسیار حساس و ظریف می باشد و فرد لازم است مهارت بسیاری را داشته باشد زیرا حمل شیشه ها، نصب شیشه ها و پنجره ها و دقت و تمرکز بر روی کار بسیار حائز اهمیت می باشد .ظرافت این کار بسیا بالا است که در صورت نداشتن مهارت کافی، حتماً لازم است به عنوان شاگرد در کنار یک استادکار قرار بگیرند تا فوت و فن های مورد نیاز را کسب کنند .حدود 6 الی 7 ماه طول می کشد تا در این شغل به مهارت کافی برسند.

مساحت مغازه شیشه بری

اگر شخصی قصد دارند محصولات متنوعی از شیشه و پنجره را کار کنند، لازم است مساحت مغازل خود را افزایش دهند که دارای انبار هم می باشد. از دو راه می توانند از این شغل کسب درآمد کنند.

  1. یکی خرید از راه قیمت عمده و فورش عمدۀ آن دیگر از راه درآمد از طریق نصب و ارائه به مشتری
  2. برای درآمد بیشتر در کنار این کار می توانند حتی به نصب کرکرۀ برقی هم روی بیاورند، زیرا بازار کار بسیار خوبی را دارد .مانند نصب درب های سکوریت، زیرا امروزه اکثر مغازه ها و فروشگاه ها از این درب ها استفاده می نمایند.
پیشنهادی:  دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

اگر نرده های پلۀ استیلی و یا شیشه ای هم در کنار این کار انجام دهند درآمدشان بالا می رود . در این مواقع لازم است مساحت مغازۀ خود را خیلی بیشتراز قبل کنند.

مزایا و خطرات این شغل

با توجه به اینکه این شغل با ابزارآلات و وسایل برش و خطرناک سروکار دارد، حوادث و عواقب ناشی از آن در این شغل اجتناب ناپذیر است. بنابراین افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند می بایست اصول ایمنی و نحوه صحیح کارکرد هر یک از ابزارها را بدانند و همچنین در دوره های آموزشی مربوط به شغل خود شرکت کرده و انواع ریسک ها و خطرات و حوادث مربوط به این فعالیت را بدانند. همچنین استفاده از وسایل و پوشاک ایمنی در این شغل بسیار حائز اهمیت است. همچنین افرادی که به مغازه یا محل فعالیت رفت و آمد می کنند می بایست بسیار محدود بوده و همچنین در زمانی که کارگر مشغول به فعالیت است به هیچ عنوان به او نزدیک نشوند. رعایت اصول ایمنی می تواند در کاهش حوادث ناشی از فعالیت شیشه بری بسیار موثر باشد.

از مزایای این شغل ورشکست نشدن صاحبان آن است .زیرا این شغل بازار کار بسیار خوبی را دارا می باشد و تمام شرکت های دولتی و خصوصی دائماً در حال ساخت و ساز هستند.

فقط در یک صورت دچار چالش و ورشکستگی می شود،آن هم به دلیل نداشتن مهارت کافی در این شغل است. زیرا خساراتی را به شما وارد می کند.

توجه به بعضی بلاهای طبیعی مانند زلزله، که با رعایت کردن نکات ایمنی در هر شرایطی و در محیط کار، به سود افراد صاحب کار مخصوصاً افراد شیشه برمی باشد و ضرر و زیانی را به آن ها وارد نمی کند و توجه به امینت و محافظت از این کالاها بسیار مهم است، که به چه صورت در مغازه و یا انبار نگهداری شوند.

پیشنهادی:  هدیه روز دانش آموز

رشد و پیشرفت در این شغل

هر چه سرمایه بیشتری داشته باشید محصولات متنوعی را خریداری می کنید که باعث رشد و پیشرفت شما می شود و رونق کسب و کارتان را بالا می برد. تنوع داشتن در کار محصولات بسیار مهم است.

  1. پنجرۀ چوبی و آهنی و آلومینیومی و کامپوزیتی و آلوود
  2. شیشه های ساده و تک جداره و دوجداره
  3. شیشه های مات شونده و یا هوشمند
  4. شیشۀ سکوریت و لمینت
  5. یراق آلات پنجره سازی مانند باز شوهای یک طرفه
  6. باز شوی دو لنگه ، دو حالته، کشویی، آرکادوئونی، کلنگی، محوری

استفاده و داشتن این محصولات مشتریان شما را افزایش می دهد و موجب رشد و ترقی شما می شود.

راه های بالا بردن درآمد

  1. برقراری ارتباط محترمانه و دوستانه با مشتریان
  2. داشتن مهارت سریع و بالا در نصب شیشه ها
  3. خوش قول بودن در انجام کار
  4. تبلیغات در فضای مجازی و داخل شهر و نصب بنرها در قسمت های مختلف شهر، آگهی تبلیغات
  5. رضایت مشتری از تمیزی و نحوۀ کار شما

خرید شیشه ها و تجهیزات کار

سعی کنید از کارخانه های دارای اعتبار و ایرانی خرید شیشه و پنجره ها را انجام دهید .زیرا که کیفیت را بالا برده و قیمت مناسب تری را هم در مقایسه با کشورهای خارجی دارد و حتی با وجود تحریم هم کار شما دچار مشکل نمی شود.

مطلب پیشنهادی

Tds چیست؟

Tds چیست؟ TDS یعنی محلول جامد معلق، یک معیار مهم برای اندازه گیری مقدار جامدات …