درباره تعلیق قرارداد

%name درباره تعلیق قرارداد

تعلیق قرارداد چیست ؟

درباره تعلیق قرارداد

در مواقعی انجام کار، توسط کارگر یا کارمند و یا کارفرما به صورت موقتی ایستاده می شود و انجام کار به عقب‌انداختن می افتد. در این شرایط در قرارداد کاری تعلیق می افتد که به آن تعلیق قرارداد می گویند. با ما همراه باشید تا بیشتر با تعلیق قرارداد و شرایط آن آشنا شوید.

از مهمترین موارد برای ایجاد نظم در شرایط 2 جهت 1 تلاش مشخص، عقد قرارداد هست. با وجود قرارداد، کارفرما و کارگر، هر 2 نسبت به انجام شدن کار و دریافت حقوق مشخص شده، امیدوار و مطمئن خواهند بود. اگرچه قراردادها مزایای بسیاری داشته و برای انجام هرکاری ضروری هستند، اما ناآگاهی از چگونگی عقد قرارداد و شرایط آن در قانون کار کشور، ممکن هست مشکلات زیادی برای کارگران و کارفرماها ایجاد کند.

تعلیق قرارداد کار چیست؟

در ماده 14 قانون کار، به شرح تشریح و گستره مفهومی تعلیق قرارداد کار پرداخته شده هست که بر اساس آن، ” هنگامی که انجام کار توسط کارگر به دلایلی همچون بیماری کارگر، بازسازی شدن کارگاه به صورت موقتی و … توسط یکی از طرفین به صورت موقتی ایستاده شود، قرارداد کار به حال تعلیق در می آید و پس از رفع آنها، قرارداد کار با حساب کردن زمینه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول باز می گردد، در اصطلاح حقوقی به این حالت تعلیق قرارداد گفته می شود “.

انواع تعلیق قرارداد و شرایط آن:

با توجه به مفهوم ذکر شده از معلق شدن قرارداد کار میان کارگر و کارفرما و موارد ذکر شده در قانون کار، موارد و جهات تعلیق قراردادهای کار را می توان در 2 اقبال کلی مورد بررسی قرار داد که عبارتند از تعلیق قرارداد کار به خاطر وضعیت کارگر و تعلیق قرارداد کار به خاطر وضعیت کارگاه.

پیشنهادی:  معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

تعلیق قرارداد کار به خاطر شرایط کارفرما یا سازمان:

علاوه بر وضعیت خاصی که برای کارگر ممکن هست ایجاد شود که به دلیل آن، قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید، این امکان وجود دارد که رخ دادن حوادثی در درون کارگاه، سبب شود تا کارگران قادر به ادامه کار نبوده و در عملکرد، قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید.

از جمله موارد تعلیق قرارداد کار به دلیل وضعیت کارگاه می توان به ماده 15 قانون کار اشاره کرد که به سبب آن؛ در موردی که به واسطه قوه قهریه یا بروز حوادث غیر قابل پیش بینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج هست، تمامی یا قسمتی از کارگاه روز بیکاری شود و انجام تعهدات کارفرما یا کارگر به طور موقت غیر ممکن شود، قراردادهای کار با همه ی کارگران یا با کارگران آن اقبال از کارگاه که روز بیکاری می شوند، به حالت تعلیق در می آید.

شرایط خاص تعلیق توسط کارفرما در قانون کار :

در قانون کار، شرایط گوناگون و گوناگونی برای تعلیق قرارداد در نظر گرفته شده هست. به عنوان مانند، ماده 49 شرایط عمومی پیمان اعلام می کند که: «کارفرمایان به صورت داوطلبانه می توانند در مدت دوران پیمان کاری، اجرای تلاش کاری را 1 بار – حداکثر تا مدت دوران 3 ماه – به تعلیق بیندازند!» البته این به معنی سلب مسئولیت طرفین از یکدیگر نیست؛ بنابراین در مدت دوران تعلیق کار به دستور کارفرما، کارگر وظیفه دارد تا از تجهیزات کاری مراقبت کند و کارفرما هم باید هزینه های ذکر شده را پرداخت کند. در ماده 43 قانون کار، این تعلیقات می تواند در صورت بروز سیل یا زلزله انجام شود.

تعلیق قرارداد به دلیل شرایط کارمند یا کارگر :

از مهم ترین موارد تعلیق قراردادهای کار، بیماری هست که به دلیل وضعیت خاص کارگر یا کارمند می باشد. به همین دلیل هست که به سبب ماده 74 قانون کار، گرفتن مرخصی استعلاجی توسط کارگران مورد پیش بینی قرار گرفته هست که با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزء سرگذشت کار و بازنشستگی کارگر محسوب خواهد شد.

برای کارگران یا کارمندان خانم، علاوه بر بیماری، مورد دیگری نیز ممکن هست سبب تعلیق قرارداد کار شود و آن، حاملگی و یا زایمان می باشد. بر اساس قانون، در طول مرخصی حاملگی و یا مرخصی زایمان، قرارداد کار به حال تعلیق در می آید و قاعدتا پس از زایمان و اتمام مرخصی، می توانند به کار سابق خود باز گردند و در مدت دوران مرخصی، از کمک هزینه زایمان نیز برخودار می شوند.

انجام خدمت نظام وظیفه توسط آقایان، از موارد تعلیق قرارداد کار به دلیل وضعیت خاص کارگر یا کارمند محسوب می شود و بر اساس ماده 19 قانون کار، در زمان خدمت وظیفه، قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید و پس از آن، کارگر یا کارمند باید تا 2 ماه پس از سرانجام خدمت و مرخصی خدمت وظیفه، به کار سابق خود بازگردد.

لازم به ذکر هست که گرفتن برخی از مرخصی ها همچون مرخصی تحصیلات برای اشخاصی که قصد ارتقای دانش خود را دارند، برای مدت 2 سال ( با شایستگی تمدید 2 سال دیگر ) و مرخصی بدون حقوق نیز، قرارداد کار را به حالت تعلیق در می آورند و بعد از سرانجام مرخصی های ذکر شده، کارگر می تواند به کار خود بازگشته و مجددا مشغول به کار شود.

از دیگر مواردی که قرارداد کار کارگر را به تعلیق می افتد، موردی هست که کارگر بازداشت می شود در این صورت چنانچه  از کارگر رفع اتهام شود، کارگر مجددا به کار سابق خود باز می گردد. ذکر این نکته هم لازم هست که اگر دلیل بازداشت کارگر، شکایت کارفرما باشد، کارفرما موظف هست علاوه بر جبران ضرر و زیان به کارگر در خلال مدت شکایت کلیه حقوق و مزایای او را هم پرداخت کند.

پیشنهادی:  آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

تعلیق قرارداد کار به دلیل‌ها قوه قهریه (فورس ماژور) :

ماده 30 ق.ک : در شرح تضمین اجرای تعلیق موقت قرارداد کار مقرر می کند « چنانچه کارگاه بر تاثیر قوه قهریه (زلزله، سیل و امثال اینها) و یا حوادث غیرقابل پیش بینی (جنگ و نظایر آن) روز بیکاری شود و کارگران آن بلاتکلیف شوند بعد از تلاش مجدد کارگاه، کارفرما مکلف هست کارگران بلاتکلیف شده را در همان واحد بازسازی شده و مشاغلی که در آن به وجود می آید به کار اصلی بگمارد». پس مطابق با الزامی که در ماده 30 شرح شد، کارفرما مکلف به فراهم کردن ابتدا مجدد کار پس از پایان عوامل تعلیق کننده می باشد.

دریافت آسیب ناشی از تعلیق قراداد کار

تعلیق قرارداد کار به این معناست که گاهی بنا به شرایطی، کار کارگر به حالت معلق در می آید.که این موارد در قانون اساسی ضبط شده هست و پس از رفع آن ها کارگر به کار خود بر می گردد. و گاهی ممکن هست تعلیق کارگر توسط کارفرما صورت بگیرد اما ممکن هست از موارد ضبط شده در قانون نباشد که در چنین شرایطی اگر به کارگر خسارتی از این سمت داخل شود کارفرما موظف به جبران آسیب می باشد. دریافت آسیب ناشی ار تعلیق کار جز حقوق اولیه کارگر هست.

 مرجع

مطلب پیشنهادی

برگ گواوا چیست و چه کاربرد و خواصی دارد؟

برگ گیاه گواوا خواص دارویی برگ گواوا گیاه گواوا یکی از گیاهان پر کاربرد در …