سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

%name سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

دوستی با مازوت و انواع سوخت ها

همه چیز درباره سوخت مازوت

با وجود انواع مختلف سوخت های موجود، دشوار می باشد که بدانید کدام گزینه درست برای وسیله نقلیه، دیگ بخار یا ماشین آلات شما مناسب می باشد. در این مقاله، ما توضیح می دهیم که می توانید از هر نوع سوخت برای چه چیزی استفاده کنید، چه کسی از چه چیزی استفاده می کند و چرا؟

یک راهنمای کوتاه برای محدوده سوخت و روغن ما

فرق روغن گازوئیل، گازوئیل قرمز، گازوئیل سفید و مازوت چیست؟

با وجود انواع مختلف سوخت های موجود، دشوار می باشد که بدانید کدام گزینه درست برای وسیله نقلیه، دیگ بخار یا ماشین آلات شما مناسب می باشد. در این مقاله، ما توضیح می دهیم که می توانید از هر نوع سوخت برای چه چیزی استفاده کنید، چه کسی از چه چیزی استفاده می کند و چرا ؟

وقتی گفت‌وگو از گازوئیل ها می شود، دو نوع اصلی دیزل وجود دارد که بنام های دیزل قرمز (یا گازوئیل) و دیزل های جاده ای نامیده می شوند. آنها در واقع یک چیز هستند با این فرق که یکی رنگ قرمز دارد. رنگ برای اهداف صنعتی به گازوئیل افزایش می شود.

مازوت چیست؟

به طور دقیق، مازوت (همچنین به عنوان روغن سنگین، سوخت دریایی یا روغن کوره شناخته می شود) به سنگین ترین سوخت تجاری به دست آمده از روغن خام اعم از قطره‌قطره چکاندن یا باقی مانده اشاره دارد.

با این حال، به طور کلی، مازوت به هر نوع سوخت مایع، گفته می شود که در کوره / دیگ بخار برای تولید گرما یا موتور برای تولید نیرو استفاده می شود، سوا از مواردی که دارای نقطه اشتعال در حدود 42 درجه سانتیگراد (108 درجه فارنهایت) که در مشعل های پنبه ای یا چوب بری سوزانده می شوند.

موارد استفاده از مازوت چیست؟

از روغن سوخت برای سوزاندن در کوره ها، دیگ های بخار، اجاق گازها و چراغ ها برای تولید گرما استفاده می شود. این زنجیره از هیدروکربن های طولانی مشابه آلکان ها، مواد معطر و سیکلوآلکان تشکیل شده می باشد.

نفت کوره نام های مختلفی دارد اما بیشترین اصطلاحاتی که استفاده می شود عبارتند از:

سوخت دیزلی

روغن کوره

روغن گرمایش خانگی

روغن گرمایش صنعتی

نفت سفید

سوخت دریایی

مازوت از کجا بدست می آید؟

مازوت از قطره‌قطره چکاندن یا پس مانده نفت به دست می آید.

مولکول های کوچکی مشابه پروپان، نفتا (بنزین سنگین)، بنزین و سوخت جت (نفت سفید) دارای نقاط جوش نسبتاً کمی در هنگام آغاز فرآیند قطره‌قطره چکاندن کوچک هستند. محصولات سنگین تری مشابه سوخت دیزل و روغن روان کننده عقب‌نشینی کمتری دارند و با سرعت کمتری قطره‌قطره چکاندن می شوند. سوخت پناهگاه (بنکر) ته بشکه می باشد، تنها محصول انباشته تر از این ماده اولیه کربن سیاه و بقایای قیر (آسفالت) می باشد که برای آسفالت جاده ها و آب بندی سقف ها استفاده می شود.

فرآیند تولید روغن سوخت

برای دیدن نحوه ساخت مازوت لطفا نمودار زیر را ببینید.

%name سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

برای مشاهده ی تصویرها در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید

پیشنهادی:  ماهی کوی و خصوصیات آن

چندین روغن سوخت شماره گذاری شده با تغییرات مختلف وجود دارد.

  نام نام مستعار نام مستعار نوع  طول زنجیر
مازوت شماره 1 قطره‌قطره چکاندن شماره 1 سوخت دیزل شماره 1 قطره‌قطره چکاندن کنید 9-16
 مازوت شماره 2 قطره‌قطره چکاندن شماره 2 سوخت دیزل شماره 2 قطره‌قطره چکاندن کنید  10-20
 مازوت شماره 3 قطره‌قطره چکاندن شماره 3 سوخت دیزل شماره 3 قطره‌قطره چکاندن کنید
 مازوت شماره 4 قطره‌قطره چکاندن شماره 4 سوخت دیزل شماره 4 قطره‌قطره چکاندن / مانده 12-70
 مازوت شماره 5 مازوت شماره 5 سوخت نفت سنگین مانده 12-70
 مازوت شماره 6 مازوت شماره 1 سوخت نفت سنگین مانده  12-70

مازوت شماره 1 – به این روغن زغال سنگ، روغن اجاق گاز و روغن محدوده گفته می شود. این یک روغن قطره‌قطره چکاندن عقب‌نشینی می باشد.

مازوت شماره 2 – به این روغن دیگ بخار یا پناهگاه A گفته می شود.

مازوت شماره 3 – این سوخت برای سوزاندن با گرانروی کم می باشد، اما از اواسط قرن بیستم کمتر استفاده می شود.

مازوت شماره 4 – این یک روغن گرم کننده تجاری می باشد که برای دیگ های بخار / مشعل هایی استفاده می شود که در آن ها از قبل گرمکن نصب نشده می باشد.

مازوت شماره 5 – این روغن حرارتی صنعتی می باشد که نیاز به گرم شدن قبل از 10-77 درجه سانتیگراد دارد. از این سوخت به عنوان پناهگاه B یاد می شود.

مازوت شماره 6 – این روغن مانده ای می باشد که به گرم شدن تا 104- 127 درجه سانتیگراد نیاز دارد، این سوخت به بنکر C معروف می باشد.

مزایای استفاده از مازوت چیست؟

روغن سوخت دارای چندین مزیت عملی می باشد که آن را به یک سوخت مفید تبدیل می کند:

ایمن و مطمئن: مازوت مواد منفجره نیست و تنها در صورت استفاده از سیستم خاص می توان آن را مشتعل کرد. این بدان معناست که می توان آن را با خیال آسوده ذخیره کرد و در دیگ های بخار و کوره از آن استفاده کرد و هیچ گونه مشکل ایمنی در آن وجود ندارد.

اقتصادی: بسته به دوران خرید مازوت، احیاناً متوجه خواهید شد که استفاده از آن از گاز و برق کم‌قیمت تر می باشد. همچنین خیلی کارآمد می باشد، به این معنی که مجبور نیستید مخزن خود را به دفعاتی که اندیشه می کنید دوباره پر کنید.

بدون نور و گوگرد: سوخت پاک عملکرد مطلوبی را در سخت ترین شرایط ارائه می دهد.

اهمیت ايفاي نقش مازوت در ایجاد آلودگی هوا

در رابطه با اهمیت و ايفاي نقش ویژه مازوت در ایجاد آلودگی هوای کلانشهر‌های ایران کارشناسان عقیده دارند در حال حاضر 90 درصد برق کشورمان از موقعیت نیروگاه های حرارتی که با گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت کار می کنند، تولید می شود.

به گفته ی مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران در 2 سال گذشته 67 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، 6 میلیارد لیتر گازوئیل و 3/5 میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه های کشور مصرف شده می باشد.

مصرف گازوئیل و مازوت مخصوصا در فصل های سرد سال به همراه بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) تاثیر بالایی در آلودگی هوا دارند.

پیشنهادی:  معرفی رشته بیوتکنولوژی

به این موارد باید افزود که مسئولین شهری تهران به طور غیررسمی علت بوی نامطبوع منتشر شده در سطح این شهرها را افزایش غلظت گوگرد عنوان کرده اند. اگر در فصول سرد کمبود گاز نداشته باشیم پایان نیروگاه ها موظف به مصرف گاز هستند.

%name سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

مزیت های استفاده از مازوت

گازوئیل / گازوئیل قرمز چیست؟

گازوئیل قرمز که به آن بنزین گازی نیز می گویند، نوعی مازوت می باشد که از روغن قطره‌قطره چکاندن می شود و سنگین تر از روغن پارافین می باشد. کم‌قیمت تر از گازوئیل جاده ای معمولی می باشد زیرا یک سوخت تخلیه شده می باشد.

معمولاً در وسایل نقلیه، ماشین آلات و تجهیزات آفرود مشابه:

– بولدوزر

– ژنراتور

– جرثقیل

– بابکتس

– کمباین

بسته به کاربرد آن، ممکن می باشد اصطلاحات دیزل تراکتور، روغن گرمایش، سوخت ژنراتور و سوخت حفار را نیز بشنوید.

گازوئیل قرمز معمولاً برای گرمایش خانگی و تجاری استفاده می شود اما نفت سفید و روغن گرمایش صنعتی (IHO) خیلی مقرون به صرفه هستند.

دیزل جاده ای / دیزل سفید چیست؟

به قطره‌قطره چکاندن روغن خام، دیزل سفید گفته می شود. که به طور معمول به این موارد گفته می شود :

DERV (وسیله نقلیه جاده ای موتور دیزلی)

مالیات بر دیزل

گازوئیل جاده ای

دیزل پمپ منظم

با این حال، همه آنها به همان محصول سوخت مایع اشاره دارند که در حمل و نقل و وسایل نقلیه مسافری استفاده می شود.

فرق بین گازوئیل قرمز و گازوئیل سفید معمولی چیست؟

در حالی که گازوئیل قرمز شبیه گازوئیل معمولی می باشد، اما از سال 2009 ، گازوئیل دارای مشخصه‌ها کاملا جدیدی می باشد. این به مراتب کم‌قیمت تر از گازوئیل استاندارد گوگرد فوق العاده کم (ULSD) می باشد، زیرا شما در ازای آن هزینه ی خیلی کمتری پرداخت می کنید زیرا برای استفاده در وسایل نقلیه و ماشین آلات غیر جاده ای در نظر گرفته شده می باشد.

از دیدگاه فنی، گوگرد فرق اصلی بین روغن گاز یا گازوئیل (0.1٪) و گازوئیل (0.001٪) می باشد. میزان روغن گاز نیز کمتر از گازوئیل معمولی شهرها می باشد. این می تواند در کارخانه ها و ماشین آلات جدید مشابه تراکتور با مشکل روبرو شود زیرا بسیاری از مدل های جدید ساخته شده در اروپا برای کار با ULSD ساخته شده اند، بنابراین هنگامی که از روغن گاز استفاده می شود، می تواند انژکتورهای سوخت را مسدود کند.

یکی از مهمترین تفاوتهای بین گازوئیل قرمز و سفید این می باشد که سوخت قبلی حاوی یک رنگ قرمز می باشد تا به آسودگی قابل تشخیص باشد. مقامات، مشابه پلیس و VOSA (آژانس خدمت‌ها وسایل نقلیه و اپراتور) مرتباً كنار جاده ها بررسی می كنند تا به دنبال استفاده غیرقانونی از گازوئیل قرمز در وسایل نقلیه جاده ای باشند.

اگر چه رنگ قرمز از گازوئیل قرمز قابل حذف می باشد، اما این یک فرایند قانونی نیست و می تواند منجر به جریمه سنگین یا حتی تقاص زندان شود. این به این دلیل می باشد که مالیات آن کمتر از گازوئیل می باشد. شما تنها باید از گازوئیل قرمز در ماشین آلات خارج از جاده یا وسایل نقلیه مورد استفاده در صنایعی مشابه کشاورزی، ساخت و ساز و مراکز داده استفاده کنید.

پیشنهادی:  روش های کاشت و پرورش درخت سیب

استفاده از گازوئیل قرمز در جاده ها استثنائاتی دارد، اگرچه این موارد معمولاً در موارد نادر و محدودی اتفاق می افتد. در صورت انجام کارهایی مشابه سنگ زنی جاده ها در شرایط بد آب و هوایی، اکنون می توان دیزل قرمز را توسط تراکتور و ماشین آلات موجود در جاده مورد استفاده قرار داد. تراکتورها همچنین مجاز به رانندگی تا 1.5 کیلومتر برای انتقال محصول از یک صحنه به صحنه دیگر هستند.

اگر کاملاً به استفاده از گازوئیل قرمز در یک وسیله نقلیه در جاده های عمومی نیاز دارید، باید از HMRC مجوز بگیرید.

اینجاست که بدون داشتن آن برای کسی جلوگیر ایجاد می کند که باید اقدامات لازم را برای پیشگیری از استفاده از روغن سنگین تخلیه شده در جاده های عمومی انجام دهد.

%name سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

دوستی با انواع سوخت ها

نفت سفید چیست؟

نفت سفید که به آن پارافین یا روغن حرارتی نیز می گویند، مازوت می باشد که از قطره‌قطره چکاندن روغن خام تشکیل می شود. این برای تأمین انرژی موتورهای صنعتی و تجاری، سیستم های گرمایش خانگی و همچنین برخی ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد.

با کمال بهت، از نفت سفید به عنوان روشن کردن سوخت، برای تفریحی های آتش نشانی یا حتی در موتورهای جت استفاده می شود.

مشابه نفت گاز (گازوئیل)، نفت سفید حاوی یک مارکر شیمیایی می باشد تا آن را از سایر سوخت ها برجسته کند. در همان دوران، نفت سفید را می توان در بشکه ای با رنگ آبی یا برچسب آبی ذخیره کرد تا شما آن را با سایر سوخت ها مخلوط نکنید.

چه کسی از این روغن های سوخت استفاده می کند؟

اگر از ماشین آلات ساختمانی یا ماشین آلات کشاورزی استفاده می کنید ، به احتمال زیاد به روغن گاز (گازوئیل قرمز) نیاز دارید. همچنین می توانید از آن در تجهیزات تجاری مشابه بولدوزر، ژنراتور ، تراکتور ، جرثقیل ، بوبکت و کمباین استفاده کنید.

اگر شما نیاز به استفاده از سوخت برای لامپ ها یا سوخت های روشنایی، تفریحی های آتش نشانی یا حتی برای موتورهای جت دارید، به احتمال زیاد شما باید از نفت سفید استفاده کنید.

سوخت های سبز

علاوه بر گازوئیل / گازوئیل قرمز، گازوئیل سفید / درو و نفت سفید، ما همچنین جمعی سوخت سبز داریم که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مضر کمک می کند:

سوخت Crown HVO (روغن نباتی تصفیه شده با گاز ) کربن افست دیزل قرمز (CORD)

سوخت بیولوژیکی Crown CHP

چرا باید از سوخت مناسب در ماشین آلات یا تجهیزات استفاده کرد؟

استفاده از سوخت مناسب برای ماشین آلات یا تجهیزات خود خیلی مهم می باشد تا از ایجاد مشکلات غیرضروری مرتبط با عملکرد کلی پیشگیری کنید. استفاده از نوع نامناسب ممکن می باشد منجر به مسدود شدن فیلترها، تجمع لجن در مخازن یا حتی نفوذ آب و آلودگی هوا شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …