بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد چیست؟در مؤسسه بتن آمریکا (ACI) 306: راهنمای بتن ریزی در هوای سرد «آب و هوای سرد» به عنوان سه یا بیشتر روز متوالی دمای پایین، به ویژه دمای بیرون از منزل زیر 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) و دمای هوا زیر 50 درجه فارنهایت تعریف شده است.(10 درجه سانتیگراد) برای بیش از هر دوره 12 ساعت است.

7e23b8c9 6a48 46ea a1e6 6ef8a6a73985 بتن ریزی در هوای سرد

چرا باید به شیوه های صحیح بتن ریزی در هوای سرد اهمیت دهید؟

دما معمولاً اندازه گیری می شود تا اطمینان حاصل شود که بتن با مشخصات خاصی مطابقت دارد که محدوده دمای مجاز را تعیین می کند. مشخصات معمولی مستلزم این است که دمای بتن در حین جاگذاری در محدوده 50 درجه فارنهایت تا 90 درجه فارنهایت (10 تا 32 درجه سانتیگراد) باشد . با این حال، محدودیت های مشخص شده متفاوتی بسته به اندازه عنصر و شرایط محیطی ارائه می شود. دمایی که بتن در حین جاگذاری نشان می دهد بر دمای بتن در مرحله هیدراتاسیون بعدی تأثیر می گذارد.

با نظارت دقیق بر تغییرات دما در عنصر بتنی خود در طول عمل آوری، اطمینان حاصل می کنید که استحکام، کیفیت و دوام سازه شما قابل قبول است. اگر شیوه های بتن ریزی در هوای

80472f70 2ccf 4967 84d8 8255108a191c بتن ریزی در هوای سرد

سرد طبق مشخصات رعایت نشود، در معرض خطرات متعددی قرار می گیرید و احتمالاً حتی به سازه آسیب می زند. از جمله این مشکلات می توان به

  • انجماد بتن در سنین پایین
  • عدم استحکام لازم،
  • تغییرات سریع دما،
  • حفاظت ناکافی از سازه و قابلیت سرویس دهی آن
  • روش های درمان نامناسب

5 نکته برای کنترل دمای بتن در هوای سرد

استفاده از ضدیخ بتن بدون کلراید :

محصول ” ضد یخ بتن ” از یخ زدن آب قبل یا در طول فرآیند هیدراتاسیون جلوگیری می کند. ضد یخ بتن با تسریع سرعت هیداسیون سیمان باعث افزایش دمای بتن و گیرش بموقع بتن می شود. افزایش سرعت گیرش ضد یخ بتن موجب افزایش دما در واکنش میشود و دمای مطلوبی برای بتن ایجاد میکند.

ضد یخ بتن bs780  بتن شیمی زرین بدون کلراید و بر پایه اسید نیتریک هیچ صدمه ای به بتن نمی زند و امکان بتن ریزی تا دمای 25- را برای شما مقدور می سازد.

استفاده از ضد یخ بتن bs780  بتن شیمی زرین در شرایط هوای سرد به سادگی و با صرفه اقتصادی فراوان نسبت به شیوه های دیگر نگهداری بتن می باشد.

نصب گرمایش الکتریکی داخلی:

این امر مستلزم استفاده از سیم پیچ های تعبیه شده و مقاومت های الکتریکی عایق شده است.

مخلوط بتن خود را بهینه کنید:

استفاده از سیمان کم حرارت جایگزین های سنگدانه مانند خاکستر بادی، سنگ آهک، یا سرباره. و مواد کم آب به سیمان همگی راه های خوبی برای بهینه سازی مخلوط بتن شما برای حفظ گرما در هوای سرد هستند.

پیشنهادی:  چند کاربرد گریس پارس در صنعت

1a87df5d 41e8 45f2 afd8 3364fa1075ed بتن ریزی در هوای سرد

استفاده از عایق:

لایه بندی به حفظ گرمای تولید شده از بتن کمک می کند. مانند پتوها یا فرم های گرمایشی، این به شما امکان می دهد تفاوت دما بین هسته و سطح دال خود را کنترل کنید.

بتن سرد قبل از قرار دادن:

این کار را می توان با استفاده از آب سرد، یخ خرد شده یا تراشیده شده یا نیتروژن مایع انجام داد.

بتن خنک پس از قرار دادن:

قبل از بتن ریزی از لوله های خنک کننده غیر خورنده تعبیه شده استفاده کنید. این کار با گردش آب خنک از منبع مجاور گرما را از بین می برد.

d0306185 1f56 44fd af88 2b3a4c21286d بتن ریزی در هوای سرد

بهینه سازی بتن درجا برای هوای سرد

  • هنگام کار با بتن در سنین پایین، دما باید بالاتر از انجماد یا در 10 درجه فارنهایت (12- درجه سانتیگراد) از حداقل دمای مورد نیاز باشد.
  • دمای مورد نیاز بتن 40 درجه فارنهایت (> 5 درجه سانتیگراد) به مدت 48 ساعت (ACI 306) است.
  • مقاومت مورد نظر بتن قبل از انجماد 3.5 مگاپاسکال / 500 psi (ACI 306) است. بتن زیر 3.5 مگاپاسکال / 500 psi می تواند منجر به ترک خوردگی شود زیرا مقاومت در برابر انبساط آب به دلیل تشکیل یخ را ندارد.
  • برای محافظت از بتن در برابر آسیب یخ زدگی، تمام سطوح بتنی باید در 24 ساعت اول پس از نصب محافظت شوند.
  • هنگام برداشتن یخ، حجم یخ نباید بیش از 75 درصد آب دسته ای (NPCA) باشد.

50ed1565 c19b 4ac4 83c9 7b323303f7e0 بتن ریزی در هوای سرد

7 اشتباه رایجی که در طول بتن ریزی در هوای سرد باید از آنها اجتناب کرد

برای کمک به جلوگیری از مشکلات ساختاری و تاخیر در پروژه، مهم است که با بایدها و نبایدهای بتن ریزی در هوای سرد آشنا شوید. نگاهی به این 7 اشتباه رایج در ریختن بتن در هوای سرد بیندازید.

ریختن بتن روی زمین یخ زده

هنگام ریختن بتن، قرارگیری دال شما بر اثربخشی شرایط عمل آوری بتن تأثیر می گذارد. زمین یخ زده هنگام ذوب شدن می تواند ته نشین شود و باعث ترک خوردن بتن شود. بتن تازه نزدیک به زمین نیز کندتر از سطح عمل می کند، به این معنی که قسمت بالای مجموعه شما در حالی که پایین آن نرم می ماند. این یک مشکل است زیرا بتن با گرادیان های دمایی متفاوت به اندازه کافی مقاومت نمی کند و منجر به ترک خوردگی و فاجعه احتمالی سازه می شود.

پیشنهادی:  بهترین روش سفید کردن دندان چیست ؟

اجازه دهید بتن شما یخ بزند

بتن باید گرم نگه داشته شود (حدود 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد)) تا به درستی عمل کند. بتن تازه می تواند در دمای 25 درجه فارنهایت (4- درجه سانتیگراد) یخ بزند، بنابراین گرم کردن بتن تازه تا زمانی که اندازه گیری مقاومت فشاری مناسبی داشته باشد مهم است. این کار را می توان با استفاده از سنج دما و بلوغ بتن، مانند SmartRock، کارآمدتر انجام داد.

استفاده از ابزار سرد

گرم نگه داشتن ابزار و مصالح ساختمانی به همان اندازه مهم است که بتن. اگر قالب ها یا ابزارها خیلی سرد باشند، می تواند بتن تماس با آنها را تغییر دهد. این می تواند بر رشد استحکام دال شما تأثیر منفی بگذارد.

عدم استفاده از بخاری

بتن برای ایجاد استحکام و ادامه عمل آوری باید گرم بماند. اگر دمای صفحه شما خیلی کم شود، عمل آوری به طور کلی متوقف می شود. بخاری‌های قابل حمل گرمای اضافی را به زمین و مستقیماً روی بتن می‌رسانند و اطمینان حاصل می‌کنند که بتن به سخت شدن و استحکام خود ادامه می‌دهد. هنگام استفاده از گرما مراقب باشید. گرمایش نامناسب بتن می تواند منجر به ساختار ضعیف شود.

آب بندی بتن در زمانی که خیلی سرد است

درزگیرهای بتن شما را در برابر قرار گرفتن در معرض آب و هوا و سایر عناصر بیرونی مقاوم تر می کنند. اگر بتن ریزی را در هوای سرد انجام می دهید، توصیه می شود بر اساس توصیه تولید کننده/سازنده، آب بند تهیه کنید که در شرایط آب و هوایی شدید به خوبی کار کند. اگر دما کمتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) باشد، معمولاً آب بندی نباید انجام شود .

قضاوت نادرست از نور روز

در ماه های سردتر، میزان نور روز کاهش می یابد. استفاده عاقلانه از زمان ضروری است، زیرا عقب ماندن از برنامه می تواند منجر به مشکلات بیشتری شود. نور روز نه تنها نور فراوانی به شما می دهد، بلکه باعث افزایش دما نیز می شود.

عدم استفاده از سنسورهای دمای بلادرنگ

برای اینکه این تکنیک ها تفاوت ارزشمندی ایجاد کنند، باید بتوانید دمای متغیر سازه بتنی خود را نظارت و گزارش دهید. از سیستم های سیمی سنتی مانند ترموکوپل ها و لاگرها استفاده می شود. با این حال، در بیشتر این سیستم‌ها، سیم‌ها از بتن بیرون می‌آیند و باید از آسیب در محل محافظت شوند.

دیتالاگرهایی که به انتهای ترموکوپل ها متصل می شوند نیز ممکن است در دماهای بسیار پایین دچار اختلال در عملکرد شوند. علاوه بر این، فرآیند نصب دستی این نوع سنسورها، همراه با فرآیند جمع‌آوری اطلاعات زمان‌بر، در شرایط آب و هوایی سرد دشوارتر می‌شود. به طور خاص، هنگامی که از پتوهای حرارتی استفاده می شود، بلند کردن آنها و پیدا کردن انتهای کابل های دما برای جمع آوری داده ها یک چالش است.

پیشنهادی:  نظم بخشیدن به انباری و فروشگاه با استفاده از قفسه طوسی فلزی | مقاومت بسیار بالای قفسه انباری راک در برابر ماشین آلات سنگین

حسگرهای دمای بی سیم، مانند SmartRock، برای مقابله با این چالش های بتن ریزی در هوای سرد طراحی شده اند. یکی از مزایای سنسورهای کاملا تعبیه شده در هنگام پایش دمای بتن در هوای سرد، حذف اتصال فیزیکی به دیتالاگرها است که هنگام استفاده از سیستم های سیمی مورد نیاز است.

این به سنسورها اجازه می دهد تا در بتن محافظت شوند و دردسر پیدا کردن سنسورها در زیر پتوهای محافظ را از بین می برد. همچنین خرابی احتمالی ناشی از دماهای سرد و سیم های در معرض را از بین می برد.

نظارت بر بتن خود در هوای سرد با سنسورهای بی سیم

توانایی SmartRock در نظارت بر اثرات بتن در محل و دمای محیط، کنترل سخت شدن بتن را آسان‌تر می‌کند و از شرایط بهینه برای افزایش مقاومت اطمینان می‌دهد. آنها در تمام مراحل فرآیند پخت، از سنین پایین تا سخت شدن، داده‌های بی‌درنگ در مورد دما و قدرت ارائه می‌دهند.

آشنایی با افزودنی های بتن شرکت بتن شیمی زرین کلیک نمایید.

این اندازه‌گیری‌ها مستقیماً در برنامه رایگان SmartRock (در دسترس برای هر دو دستگاه iOS و Android) آپلود می‌شوند، جایی که می‌توان آنها را دانلود کرد و با هر عضو تیم به اشتراک گذاشت. از آنجا، می توانید مقادیر حداقل و حداکثر دما را مشاهده کنید و تاریخچه دما و قدرت ریختن خود را دنبال کنید.

بهینه سازی بتن درجا برای هوای سرد با SmartRock

SmartRock نه تنها کار نظارت بر دما را آسان‌تر می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری در مورد بتن خود نسبت به قبل بدانید. با برنامه SmartRock و داشبورد رومیزی Giatec 360 آن، بررسی گرادیان دمای بتن در محل شما آسان است تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که هسته و سطح دال های شما به طور مداوم پخته می شوند. با تجهیز به نتایج بی‌درنگ، پیمانکاران می‌توانند فرآیند گرمایش را بهبود بخشند، هزینه‌های انرژی را کاهش دهند و در زمان‌بندی پروژه خود صرفه‌جویی کنند و بدانند چه زمانی باید به عملیات ساخت‌وساز بعدی بروند، مانند؛ حذف قالب یا پس کشش

برای اطلاعات بیشتر در حوزه بتن میتوانید فیسبوک بتن شیمی را فالو کنید.

https://www.facebook.com/betonshimizarin

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

مزایا عسل در دوران بارداری

بارداری یکی از مراحل مهم زندگی زنان است که نیازمند مراقبت و تغذیه مناسب است. …