ثبت طلاق خارج از کشور در ایران

ثبت طلاق خارج از کشور در ایران، پروسه ای پیچیده و طولانی است. به نوعی طلاق، خود از نظر عاطفی چالش برانگیز است و زمانی که شامل ایرانیان خارج از کشور می شود، می تواند پیچیده تر باشد.

بر اساس قوانین مدنی ایران، افراد مقیم خارج از کشور در صورتی که قصد جدایی دارند، باید در کشور ایران طلاق خود را به ثبت برسانند تا طلاق آنها از نظر مقامات و قوانین ایران به رسمیت شناخته شود.

به طور معمول، افراد ایرانی خارج از کشور که خواهان طلاق هستند، توسط یک وکیل در ایران کارهای خود را پیگیری می کنند‌.

81b9ce93 ec5b 46bd adb5 3d386c983060 ثبت طلاق خارج از کشور در ایران

مراحل ثبت طلاق خارج از کشور در ایران

امروزه با پیشرفت جوامع و سیستم های اداری، مراحل ثبت طلاق خارج ا ز کشور در ایران آسان تر از گذشته انجام می شود. زوجین مقیم خارج از کشور که قصد طلاق گرفتن دارند چتانچه کارت ملی هوشمند داشته باشند می توانند با ثبت نام در سامانه ثنا به طور مستقیم به وکیل خود در ایران جهت انجام امور حقوقی ،وکالت دهند اما اگر کارت ملی ایشان هوشمند نباشد بهتر است در ابتدابه کنسولگری یا سفارت ایران در کشوری که اقامت دارند، مراجعه کنندکه معمولا این کار را می توانند به صورت غیر حضوری نیز انجام دهند .

در آنجا پس از گذراندن مراحل ادازی، باید یک وکیل حقوقی و مشاور خانواده در ایران اتنخاب کنند و پس از ارتباط با ایشان مدارک مورد نیاز برای انجام مراحل قانونی را پست کنند. تا وکیل مربوطه در اسرع وقت اقدامات قضایی لازمه را انجام دهد. این مراحل قضایی شامل پروسه اخذ حکم طلاق از دادگاه و ثبت رسمی طلاق است.لازم به ذکر است که اگر حکم طلاقی از دادگاههای خارج ایران صادر شود درصورتی درایران قابلیت ثبت واجرا را پیدا میکند که طبق قوانین ایران مورد تایید و تنفید قرارگیرد. پس از آن وکیل باید مدارک طلاق زوجین شامل طلاقنامه و شناسنامه های مهر خورده را برای آنها ارسال کند.

پیشنهادی:  (تصاویر) پادشاه زولوها درگذشت

برای ثبت طلاق خارجی درایران چه مدارکی لازم است ؟

چنانچه اتباع ایرانی درخارج ازکشورحکم طلاق خود را از دادگاه خارجی اخذ نموده باشند همراه با ارسال وکالت برای وکیل خود از طریق ثنا یا سامانه میخکی باید مدارک ذیل الذکر را نیز ارسال نمایند:

*اصل شناسنامه و کارت ملی

*حکم طلاق صادره شده از دادگاه خارجی که حتما به تایید کنسولگری یا سفارت کشور محل اقامت

زوجین رسیده باشد

*ترجمه رسمی طلاق خارجی

*اصل سند ازدواج یا رونوشت برابر با اصل شده ان

*4قطعه عکس پرسنلی 4*3 (عکس بانوان باید با حجاب باشد)

*صیغه شرعی طلاق که درمرکز اسلامی کشور محل اقامت فرد خوانده شده و به تایید کنسولگری یاسفارت نیز رسیده باشد .

f1a77cc3 4e1f 4118 8f7a 464478af93ae ثبت طلاق خارج از کشور در ایران

نکات تکمیلی ثبت طلاق خارج از کشور در ایران

نکات تکمیلی ثبت طلاق خارج از کشور در ایران به شما کمک می کند تا از تمامی موارد مربوط به این موضوع آگاه شوید. در روش دیگر نحوه ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور در ایران، این افراد می توانند به کنسولگری*ایران واقع در کشوری که اقامت دارند مراجعه کنند و مشخصات و نشانی افراد مورد تایید و صلاحیت دار از نظر کنسولگری و قانون ایران را بگیرند. تا این افراد صیغه طلاق را جاری کنند پس از گرفتن گواهی صیغه طلاق، زوجین باید مجددا به کنسولگری مراجعه کرده و درخواست کتبی طلاق خود را ثبت نمایند.

پیشنهادی:  مهم ترین نکات در مورد نحوه ست کردن شلوار پارچه ای با پیراهن مردانه

اگر فقط زوجه ، خواهان طلاق باشد، در این صورت شخص می تواند با ارسال وکالت نامه به یکی از* افراد نزدیک یا وکیل در ایران و با ذکر دلیل طلاق از دادگاه خانواده تقاضای طلاق یک طرفه نماید. یا شخص می تواند در کشور محل اقامت خود، درخواست طلاق بدهد اما ذکر این نکته ضروری است که رای دادگاه خارجی باید مطابق با قوانین ایران باشدودر واقع زوجه باید اسناد و مدارک خود را برای طلاق که شامل تحقق شروط دوازده گانه ضمن عقدنکاح میباشد یا عسروحرج خودرا با کمک ومشورت وکیل خود در ایران به دادگاه خانواده ارائه دهد .اگر فقط زوج خواهان طلاق باشد .در این حالت نیز زوج با مشورت و همفکری وکیل خود ،نسبت به ثبت طلاق در دادگاه خانواده ایران اقدام مینماید وبا توجه به اینکه درخواست طلاق از طرف زوج مطرح است و حقوق مالی زوجه نیز باید تعیین تکلیف شود.دراین زمینه وکیل خانواده و طلاق به شما کمک خواهد نمود.

پیشنهادی:  چگونه یادگیری آشپزی می تواند خلاقیت شما را تقویت کند

واما چنانچه زوجین درخارج ازکشور نسبت به انجام طلاق یکطرفه اقدام نموده و رای دادگاه خارجی را دریافت نموده باشند میتوانند با ارائه دادخواست تنفید طلاق خود ،مراحل ثبت نهایی را توسط وکیل خود درایران انجام دهند.

سخن پایانی

شرایط و مراحل ثبت طلاق در خارج از کشور باید تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد. اگر زوجین در دادگاه های کشور محل اقامت خود رای طلاق را اخذ نمایند در صورتی که با قوانین ایران مطابقت نداشته باشد، از نظر کشور ایران طلاق آنها پذیرفته نیست و طرفین همچنان زن و شوهر محسوب می شوندو تعهدات زوجین نسبت به یکدیگر کماکان برقرار است.

مدت زمان انجام فرآیند طلاق و ثبت آن بستگی به شرایط زوجین همچون وضعیت مالی، تعداد فرزندان و پیچیدگی پرونده دارد. در صورت وجود فرزند پروسه طلاق طولانی تر می شود. همچنین موارد مربوط به سوء استفاده مالی و خشونت های خانگی وسوءمصرف مواد و اعتیاد به الکل وازدواج درسنین پایین از دلایل عمده طلاق محسوب میشود.

زوجین به دو صورت می توانند برای انجام امور حقوقی خود اقدام به انتخاب وکیل کنند. یکی از طریق مراجعه به سامانه میخک و دیگری از طریق سامانه ثنا که مخصوص ایرانیان ساکن در خارج ازکشور است .

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

مزایا عسل در دوران بارداری

بارداری یکی از مراحل مهم زندگی زنان است که نیازمند مراقبت و تغذیه مناسب است. …