بهبود دکوراسیون منازل مسکونی با کمک دیوارهای خزه‌ای

46byh57un67i بهبود دکوراسیون منازل مسکونی با کمک دیوارهای خزه‌ای

خزه‌ها از اولین گونه‌های گیاهی هستند که از آب‌های اقیانوسی بیرون آمده و به خشکی پا گذاشته‌اند. از آن زمان تاکنون در نقطه به نقطه‌ی این کره خاکی نشانی از گونه‌های مختلف خزه‌ای را مشاهده می‌کنیم که برخی مطالعات آن‌ها را بالغ بر 12000 گونه می‌دانند. البته کمی ناامید کننده است که باوجود این سطح از سازگاری و زیبایی ظاهری، خزه باید از آخرین گیاهانی باشد که اجازه ورود به خانه‌های ما را پیدا می‌کند! 🤔
امروز شاهدیم که استفاده از خزه در طراحی المان‌های دکوراتیو بسیار باب شده و نتیجه آن ایجاد ظاهری لوکس و روح‌نواز در فضای داخلی است. قاب و دیوارهای خزه‌ای که این روزها در دکوراسیون ساختمان‌های مسکونی و تجاری می‌بینیم با کم‌ترین هزینه، تغییرات چشم‌گیری در فضا ایجاد می‌کنند.
باوجود تأخیر به وجود آمده، حضور عناصر خزه‌ای در خانه‌های‌مان را به فال نیک گرفته و در ادامه به دلایلی که به ما برای استفاده از خزه در دکوراسیون داخلی انگیزه بیشتری می‌دهند اشاره می‌کنیم؛ اما قبل از آن نیاز است به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خزه طبیعی در دکوراسیون داخلی قابل استفاده است؟

تثبیت خزه برای استفاده در دکوراسیون داخلی
خزه گیاهی منزوی و رطوبت دوست است و برای زندگی در محلی جز زیست‌بوم طبیعی خود، نیاز به شرایط شبیه‌‌سازی‌شده دارد. در غیر این ‌صورت خزه همچون یک گل یا گیاه طبیعی که از ساقه جدا شده باشد، زمان زیادی دوام نیاورده و پس از چند روز بیمار، پژمرده و زرد می‌شود. به همین ترتیب استفاده از خزه طبیعی برای ساخت المان‌هایی مثل دیوار خزه ای ممکن نیست مگر شرایط گلخانه‌ای نزدیک به شرایط طبیعی زندگی آن را تهیه ببینیم؛ اما آیا این کار برای همه و در هر فضایی ممکن است؟
قطعاً خیر؛ برای آن‌که دکوراسیون خزه‌ای از یک سبک لاکچری و گران به سبکی عمومی تبدیل شود، طراحان فضای سبز راه‌حل جالبی ابداع کرده‌اند. آن‌ها خزه پرورشیِ زنده را پس از برداشت و پالایش وارد “چرخه تثبیت” می‌کنند و این‌گونه است که خزه تثبیت شده (Stabilized Moss) تولید می‌شود. این روشِ نیمه-شیمیایی، تغییرات جالبی در خزه ایجاد کرده و با حفظ ویژگی‌های ظاهری، آن را برای نگهداری در فضای داخلی آماده می‌کند.

پیشنهادی:  شرایط و قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک در شهر ماسوله

4y5b5nj6uim78 بهبود دکوراسیون منازل مسکونی با کمک دیوارهای خزه‌ای

در حالت عادی بین 30 تا 40 روز پس از برداشت خزه و قرار دادن آن در محل جدید، شاهد زرد شدن و تخریب بافت آن هستیم اما خزه تثبیت شده نه تنها تغییر رنگ نمی‌دهد که عمری طولانی‌تر و بافت شاداب‌تری پیدا می‌کند. براساس همین ویژگی‌های جدید است که خزه برای استفاده در ساخت ماس وال آماده می‌شود. در ادامه به تعدادی از این خواص شگفت انگیز در خزه‌های تثبیت شده اشاره کردیم.

آیا نگهداری از قاب‌ خزه ای در دکوراسیون خانه ایده خوبی است؟
اگر به نگهداری از گل‌وگیاه و عناصر طبیعی در منزل خود علاقه دارید، قطعاً در مواجهه با ماس وال یا دیوار خزه‌ای شگفت‌زده می‌شوید. این سبک نسبت به سایر دیوارهای گیاهی تفاوت‌های فاحشی دارد که به نقطه قوتی برای آن مبدل شده. درواقع جادویی که در این عنصر وجود دارد علاوه بر زیبایی خیره‌کننده به موارد زیر هم مربوط می‌شود:

34tv45yb6 بهبود دکوراسیون منازل مسکونی با کمک دیوارهای خزه‌ای

✅ با نور کم مشکلی ندارد
در فضای داخلی، پیدا کردن نقطه‌ای با شدت نور مناسب برای گیاهان زنده اهمیت زیادی دارد و کم‌تر اتفاق می‌افتد گیاه آپارتمانی با نیاز نوری پایین بیابید. خوشبختانه درباره عناصر خزه‌ای چنین مشکلی وجود ندارد و برعکس خزه‌ها نسبت به نور مستقیم و با شدت بالا واکنش مثبتی از خود نشان نمی‌دهند. به همین دلیل است که دیوار خزه‌ای یک انتخاب عالی برای منازل کم‌نور و بدون پنجره‌های جنوبی محسوب می‌شود.
✅ بوی بدی تولید نمی‌کند
یکی از دغدغه‌های افراد برای استفاده از خزه در منازل، نگرانی درباره بوی بد آن است. البته این طرز فکر به تصوری که از محل زندگی تعدادی از گونه‌های خزه‌ای وجود دارد برمی‌گردد. همان‌طور که می‌دانید برخی از خزه‌ها در باتلاق‌ و تالاب‌ رشد می‌کنند و تصور بوی بد آن در خانه برای ما آزاردهنده است.
در توضیح باید اشاره کنیم آن بو به هیچ عنوان ارتباطی به خزه ندارد و خزه تثبیت شده به دلیل گذراندن یک فرآیند شیمیایی، ابداً بوی آزار‌دهنده‌ای نخواهد داشت. البته بعضی تولید کنندگان به دلیل استفاده از مواد بی‌کیفیت حین تثبیت خزه، ممکن است محصولاتی با بوی خاص تولید کنند که پس از مدتی آن بو به‌طور کامل برطرف می‌شود.
✅ حشره‌ها را جذب نمی‌کند
یکی از مشکلات ناشی از نگهداری گیاهان زنده در دکوراسیون داخلی، جمع شدن حشرات در اطراف آن‌ها است. خصوصاً برخی حشرات مثل شته و مگس‌های ریز که در اطراف خاک گلدان جمع می‌شوند را نمی‌توان به‌راحتی از سر باز کرد. البته درباره نگهداری از دیوار سبز خزه‌ای جای نگرانی نیست.
به دلیل بوی خاصی که از مواد تثبیت در دکوراتیوهای خزه‌ای باقی می‌ماند، نه‌تنها حشرات جذب دیوارهای خزه‌ای نمی‌شوند که این عنصر مانند دافع حشرات عمل کرده و شما را از این مشکل رها می‌کند.
✅ ظاهر آن همیشه ثابت است
رشد و تغییر با مفهوم باغبانی و پرورش گل‌وگیاه تنیده شده اما در این مورد هم دیوار خزه‌ای ماهیت متفاوتی دارد. اتفاق خوبی است که یک گیاه درست به همان شکلی که روز اول خریداری شده باقی بماند و تغییر نکند و این همان چیزی است که باید از دیوارهای خزه‌ای انتظار داشته باشید.

پیشنهادی:  پرسه ببر در خیابان های هیوستون +تصاویر

54vty4g6yb5u6h بهبود دکوراسیون منازل مسکونی با کمک دیوارهای خزه‌ایخزه تثبیت شده رشد نمی‌کند و این یعنی ظاهر سبز و شاداب و طراحی خاص آن برای مدت طولانی خانه شما را دکور خواهد کرد. شما دیگر نیازی به هرس و شکل دادن به این تابلو گیاهی ندارید و می‌توانید آن را به شکل یک قاب با محتوای ثابت در خانه‌تان نگهداری کنید.
✅ نیازی به آبیاری ندارد
بالاخره رسیدیم به ویژگی اصلی خزه‌های تثبیت شده که عدم نیاز آن‌ها به آب است! همه ما می‌دانیم که گیاهان آب را برای تأمین مواد معدنی و حفظ ساختار خود نیاز دارند. گیاه با مکیدن آب به درون بافت خود، ساختار ساقه و برگ را حفظ کرده و ریشه را برای یافتن آب و رطوبت در خاک توسعه می‌دهد.
از طرف دیگر خزه‌ها گونه‌هایی رطوبت دوست هستند و خاستگاه اصلی آن‌ها جنگل‌های مرطوب و مناطق باتلاقی است. اما چه می‌شود که این گونه نسبت به آب بی‌میل می‌شود؟ قطعاً این اتفاق به موضوع تثبیت مربوط است. طی فرآیند تثبیت، خزه به خواب اجباری فرو برده شده و دیگر رشد نمی‌کند بنابراین نیاز زیادی به مواد معدنی هم ندارد. در این حالت تنها رطوبت استاندارد فضای خانه برای حفظ شادابی خزه‌ها کافی است. در خانه‌هایی که رطوبت هوا کم‌تر از سطح استاندارد است، برای نگهداری دیوار خزه‌ای به مشکل می‌خوریم البته با کمک یک دستگاه تولید بخار سرد این مشکل حل می‌شود.
✅ عمر طولانی
به نسبت بسیاری از دیوارهای گیاهی، دیوار خزه‌ای عمر بالاتری دارد. برخی عدد 5 تا 8 سال را متوسط عمر دیوار خزه‌ای می‌دانند که در صورت نگهداری اصولی، این میزان قابل افزایش است. نکته مثبت دیگر که به افزایش عمر دیوار‌های خزه‌ای منجر می‌شود، سهولت تجدید و جایگزینی خزه در قاب است. به‌این‌ترتیب در صورت تخریب بخشی از دیوار سبز خزه‌ای، می‌توان خزه تازه تهیه کرده و جایگزین آن نمود.
جمع‌بندی | دیوار خزه ای یک دیوار گیاهی بی‌ دردسر
ماس وال یا دیوار خزه‌ای برخلاف دیگر دیوارهای گیاهی نیازی به سیستم‌ آبیاری ندارد. سمپاشی، هرس و تقویت خاک هم که عملاً منتفی است. در نتیجه نگهداری از این دیوارهای گیاهی محدود به کنترل رطوبت محیط و اطمینان از کافی بودن آن برای رشد و سلامت خزه‌ها می‌شود. با همه این‌ها، این دیوار عمر خوبی می‌کند و زیبایی خیره کننده آن همیشه ثابت است؛ خصوصاً برای کسانی ‌که به دنبال قاب گیاهی با طرح‌های خاص هستند، یک قاب خزه‌ای بهترین انتخاب است.
در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب که با همکاری شرکت ایده سبز | طراح و مجری دیوارهای خزه‌ای آماده شده برای شما لذت‌بخش و مفید بوده باشد. در صورت تمایل، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیوارهای خزه‌ای می‌توانید از طریق شماره‌های 02177245295، 09126494926 و 09121173266 با این مجموعه در ارتباط باشید.

پیشنهادی:  بتن ریزی در هوای سرد

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

مزایا عسل در دوران بارداری

بارداری یکی از مراحل مهم زندگی زنان است که نیازمند مراقبت و تغذیه مناسب است. …